IMG_0122.jpg

Ada Meinich

Bratsj

Ada Meinich er en særegen bratsjist som har gått sine egne musikalske veier fra hun startet opp ved Barratt Dues musikkinstitutt som barn, og fortsatte ved Edsbergs kammermusikkinstitutt i Stockholm, Musikkhøgskolen i Frankfurt og Hanns Eisler i Berlin, før hun endte opp med mastergrad i kammermusikk ved Mozarteum i Salzburg. Hennes lærere har vært Soon-Mi Chung, Bjørn Sjøgren, Tabea Zimmermann og Veronika Hagen. I studietiden vikarierte Ada i lengre perioder i Berlinfilharmonien, og hun var medlem av Claudio Abbado’s ”Orchestra Mozart”.


I dag er Ada basert i Sveits der hun er bratsjist i Faust-kvartetten og medlem av kammerorkesteret Geneva Camerata. Gjennom årene har hun samarbeidet med ulike kunstnere som Bernd Glemser, Dimitri Ashkenazy, Marianne Thorsen, Julia Schröder, Christian Ihle Hadland og Vladimir Ashkenazy.


Ada Meinich er en utforskende og allsidig musiker, opptatt av å spille i forskjellige sjangre og i forskjellige sammenhenger. Meinich ønsker å finne ut hva en bratsj kan brukes til og hvordan instrumentet kan utvikle seg ved å gi det stadig nye oppgaver, det være seg samarbeid med samtidskomponister,  ikke-klassiske-instrumentalister, uvanlig sammensatte ensembler – hun kan for eksempel godt improvisere med et maleri eller et tre – og utforske uprøvde konsertarenaer, som et fjøs, et steinbrudd eller et bakeri.


Ada kjenner det klassiske kammermusikkrepertoiret ut og inn, men har også vært med på urframføringer av ny musikk og fordypet seg i barokkmusikk. Hun har selv komponert musikk både til film- og teaterforestillinger, blant annet i samarbeid med den svensk-norske lyddesigneren Erik Hedin.


Ada har alltid ønsket å forbinde seg med “innsiden” av musikken hun fremfører.  Søker nærhet med følelser og stemninger ved å lytte frem og utforske det emosjonelle innholdet. Dette arbeidet har utviklet seg til en helhetlig framførelsespraksis hun kaller “Be The Music” som nå er Ada Meinichs hovedfokus: «Vær det du spiller. eller spill det du er!»