Om Klassisk ved havet
Historien om en unik festival
Klassisk ved havet ble startet av søstrene Ada og Lone Meinich sommeren 2019, med hjelp av familie og lokale ildsjeler på Hvasser, med håndmalte plakater og hjemmelaget mat. Idéen var å lage en minifestival, og dette resulterte i noen uformelle konserter på svaberg i både morgenstemning og kveldslys. I 2020 ble festivalen arrangert med et mindre antall musikere siden smittesituasjonen var krevende. Det var en trio med Lone Meinich på fiolin, Mirjam Kammler på cello og Ada selv på bratsj. De tre "fant tonen" og har sammen med styremedlemmene Bente Gjertsen og Astrid Bjønnes planlagt Klassisk ved Havet 2021.
Musikk i samspill med naturen
Mye av musiseringen foregår ute i naturen, på instrumenter som heter Campanulaer. Det er instrumenter som ligner på de klassiske strykeinstrumentene, men som er utstyrt med under-strenger som er med på å fange opp naturens akustikk. Instrumentene er klokkeformet etter campanula-blomsten, og ble oppfunnet av fiolinmaker Helmut Bleffert i Tyskland på 1980-tallet. Klassisk ved Havet har allerede erfart at campanulaen trives svært godt på Hvasser og at dette «samarbeidet» både gir musikerne og publikum enestående opplevelser og mulighet til å lytte frem musikken, og seg selv, på nye måter.
Mer enn en konsertarena
Målet med festivalen er å lage spesielle konsertopplevelser, men den fungerer også som en plattform hvor musikere kan videreutvikle seg og fordype seg i lyttingen. Gjennom festivaluka jobber musikerne med å fokusere på musikken i seg selv, og søke etter mer dybde, kvalitet og mening i sitt arbeid. Slik fungerer festivalen også som et slags musikalsk tilfluktssted, hvor musikerne kan slippe hverdagsstress og prestasjonsangst for å være i musikken. Vi utfordrer også utøverne til å utforske musikken gjennom metoden “Be the Music”. Det er en metode som utvikler musikernes bevissthet om at hele eksistensen kan (og burde) bli brukt som instrument til å fremføre klassiske verker. Vi påvirker musikken enormt gjennom hele vår tilstedeværelse og utstråling, og dette er likevel et sjeldent belyst aspekt i klassisk musikktradisjon.